Dugaan dari Allah

Manusia sering mengeluh apabila diuji Allah dengan kesakitan, kegagalan, kekecewaan, kemiskinan dan kefaqiran. Tetapi manusia tidak pernah gelisah apabila diuji dengan kekayaan, kebahagiaan, kecukupan dalam kehidupan dan kemewahan. Lumrah manusia..

Tetapi BERBAHAGIALAH manusia yang diuji dengan kesakitan, kegagalan, kekecewaan dan kemiskinan.  Kerana sesungguhnya mereka di dalam golongan yang dikasihi oleh Allah.  Sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w suatu ketika menangis apabila mereka tidak diuji oleh Allah, kerana takut mereka telah hilang kasih sayang Allah. Tetapi kita hari ini di saat diuji.. Maka ketika hati kita tertanya-tanya “mengapakah Aku yang diuji?” ..Maka ingatlah firman Allah:

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang orang yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang orang yang dusta.”

-Surah Al-Ankabut ayat 2-3-

Tatkala diri berkata “Mengapakah aku tidak memperolehi apa yang aku citakan?” ..

Allah berfirman:

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”

-Surah Al-Baqarah ayat 216-

Lantaran disaat diri terasa lemah, nafsu telah mengalah, hidup terasa tidak bermakna lagi,  maka renungilah ayat Allah:

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang orang yg beriman.”

– Surah Al-Imran ayat 139-

Ditika hati bermonolog “Bagaimanakah harus aku depani segala ini” maka Allah telah berfirman untuk mu:

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”

-Surah Al-Imran ayat 200-

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”

-Surah Al-Baqarah ayat 45-

Sementara dirimu tercari-cari dahan untuk bergantung, seseorang untuk memperolehi kekuatan, Allah telah sedia ada bersamamu:

 “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.”

-Surah At-Taubah ayat 129-Dan apabila kau merasakan “AKU DAH TAK MAMPU BERTAHAN LAGI !!!!!” ..  Maka ingatlah firman Allah:“…  dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.” -Surah Yusuf ayat 12-Sesungguhnya…” Allah telah membeli dari orang orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka…”-Surah At-Taubah ayat 111-

Dan akhir sekali ingatlah…

” Allah tidak akan membebankan seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

-Surah Al-Baqarah ayat 286-

” Ya Allah….. jika ujian ini untuk menguji keimananku, berilah aku kekuatan, keimanan dan ketaqwaan. Jika ujian ini untuk kaffarah dosa-dosaku, berilah aku kesabaran dan keredhaan.”
 

 

~ oleh andong sari di Februari 26, 2008.

2 Respons to “Dugaan dari Allah”

  1. Tma ksih krana mnydiakan laman utk hamba yg d lnda kegelisahan ini . .tma ksih skali lg

  2. Tma ksih

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: